ВКУ КНТЕУ КНТЕУ

ВИЩЕ КОМЕРЦІЙНЕ УЧИЛИЩЕ

КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Загальна характеристика професії офіціанта

Професія офіціанта є однією із стародавніх. На фресках Єгипетських пірамід зображені люди, які подають їжу до столу фараонів. Мабуть це й були перші офіціанти.
Святкування знаменних дат, подій, весілля і навіть прийом видатних осіб і підписання угод передбачає спілкування за урочистим столом і неможливе без офіціантів, які беруть активну участь у загальній трапезі. Як розсадити людей, які страви подавати і кому в першу чергу, які прибори потрібні для споживання тієї чи іншої страви - саме до цього має безпосереднє відношення офіціант. Він не тільки обслуговує людей, які сидять за столом, але й допомагає і навіть навчає їх дотримуватися певних правил і етикету споживання їжі. Сьогодні жоден ресторан, кафе чи бар не може обійтися без офіціанта.

Професійна діяльність офіціанта передусім, передбачає спеціально спрямоване спілкування між ним і відвідувачами. За робочий день офіціант спілкується з різними за віком та індивідуально-психологічними характеристиками людьми: молодими і літніми, жінками і чоловіками, цікавими не дуже інтересними, спокійними і дратівливими, активними, енергійними і повільними. Всі вони різні, але потребують поради і допомоги офіціанта, іноді покладаються на його смак і професійну компетенцію.

Офіціант задовго до того, як прий-дуть відвідувачі, розпочинає свою роботу. Він розставляє столи, накриває їх скатертинами, сервірує їх, розкладає серветки. Залежно від характеру обслуговування сервіровка столів буває різною: до сніданку стіл накривають інакше ніж до обіду, а вечірні банкетні столи сервірують більш святково. Досвідчений офіціант знає, що красива сервіровка столу допов нює смакові якості страв, створює хороший настрій у гостей.

На перший погляд може здатися, що зустріти відвідувачів і отримати від них замовлення це дуже проста справа. Але і тут є свої правила, дотримуватися яких зобов'язаний офіціант. Так, якщо за столом сидить компанія, то меню подають старшому з них, а коли присутні декілька жінок, то меню подають старшій з них. Часто буває, що відвідувачі про сять офіціанта порадити їм, що краще замовити. Якщо ж гості не виявляють такого бажання, то офіціант не повинен бути настирливим.

Досвідчений офіціант швидко визначає, які люди сіли за столик, і майже точно знає, що саме вони замовлять. Одному з сидячих за столом потрібно посміхнутися, з іншими пожартувати. Прийнявши замовлення, офіціант передає його на кухню, пробиваючи на касовому апараті вартість замовлення.

Офіціант активно формує своєю роботою перше враження відвідувачів не тільки про самого себе, але й про своє підприємство.

Специфікою для професійної діяльності офіціанта є те, що вона не піддається істотній механізації і автоматизації, основна частина робочих опе рацій виконується без застосування якихось технічних засобів, тобто безпосередньо з використанням ручної праці.

Професійна діяльність офіціанта тісно пов'язується з професіями бортпровідниці, бармена, кухаря.

За класифікацією професій діяльність офіціанта належить до професій типу "людина - людина".

Санітарно-гігієнічні умови та безпека праці

Професійна діяльність офіціанта весь час відбувається на ногах, їм часто доводиться переносити важкі таці з їжею, посудом, напоями, долаючи при цьому значну в сукупності відстань. Дослідження показали, що за день офіціант проходить в середньому до ЗО км.

Робота офіціанта організовується за змінами, після кожної з них він має вільний час для відпочинку. Звичайно офіціанти працюють бригадами, але можлива й індивідуальна форма роботи.

Офіціант подає їжу, спілкується з відвідувачами, тому він повинен завжди бути охайно одягнений. Весь одяг повинен бути бездоганно чистим і відпрасованим. Волосся повинно бути акуратно підстрижене та укладене.

За умовами роботи офіціант повинен постійно рухатися, тому необхідний підбір відповідного легкого та зручного взуття.

Офіціанти працюють переважно в закритому приміщенні з мікрокліматом побутового характеру, але й за таких умов їм загрожують протяги. Часто їм доводиться працювати і на відкритих майданчиках, на пароплавах, це залежить від специфіки ресторану, кафе, бару чи пори року. Тому він повинен дотримуватися не тільки правил особистої гігієни, але й серйозно ставитись до стану свого здоров'я.

Професійна діяльність офіціанта є відносно безпечною, але можуть траплятися ковзання, падіння та опіки.

За ступенем важкості робота офіціанта більш підходить чоловікам, ніж жінкам, але певних обмежень щодо статі за цією професією не існує.

Вимоги професії до особистості працівника

Професія офіціанта може принести радість тому, хто любить роботу живу, деякою мірою навіть артистичну. Такий офіціант пересувається між столиками танцюючою ходою, злегка жонглюючи тацею, а пляшки відкупорює, неначе це фокус із штопором і серветкою. А ще він посміхається і посмішка у нього не механічна, а доброзичлива, тонка, трохи поблажлива.

А стати таким офіціантом може не кожний. Той, хто вибирає професію офіціанта, повинен легко і вільно вступати в контакти з людьми, різними за віком, психологічними особливостями, за всіх обставин бути ввічливим, тактовним, приємним у спілкуванні, вміти приховувати від відвідувачів свій іноді поганий настрій. Кожний робочий день офіціанта це енциклопедія психологічних контактів.

Цілком природно, що офіціант може дістати і дістає велике моральне задоволення від своєї роботи, коли він усвідомлює, що люди щиро вдячні йому за обслуговування. Якщо офіціант, починаючи свою роботу, здатний зробити оперативний аналіз фізичного, медичного і психологічного стану людини, то буде оперативно побудована і відповідна тактика обслуговування. Так, наприклад, допомагаючи клієнту розібратись у великому переліку страв, офіціант не стане привертати його увагу до тих з них, які, судячи за деякими зовнішніми ознаками цієї людини, явно протипоказані їй у медичному відношенні. Помітивши, що його гість пере буває у дещо депресивному стані (сумний, засмучений, пригнічений чимось), офіціант знайде декілька слушних для цього випадку слів, реплік, якими допоможе гостю вийти з цього стану. В процесі виконання своєї роботи тактика діяльності такого офіціанта динамічна і постійно коригується оцінкою всіх тих зрушень, які виникають у психологічному стані відвідувача. У хорошого майстра цей контакт з відвідувачами будується не на основі підкорення офіціанта поведінці клієнта, а на основі специфічного професійного оперативного мислення, яким значною мірою визначається висока культура праці офіціанта. У таких умовах в процесі взаємодії офіціанта і відвідувача останній не відчуває себе об'єктом впливу з боку офіціанта: якщо він, навіть за деякою допомогою офіціанта, вибрав собі ті чи інші страви, то це він, відвідувач, сам їх вибрав, а якщо через деякий час у нього покращився настрій, то це само собою вийшло, без якогось зовнішнього впливу, і нарешті, якщо йому сподобався офіціант, який його обслуговує, то це тільки тому, що цей офіціант виявився достатньо ввічливою людиною. Така праця - вже мистецтво, дуже високий рівень професійної, оперативної творчості. Талановитий офіціант має бути психологом за своїм вмінням проникати в духовний світ багатьох людей, він в той же час схожий і на актора за своїм вмінням контактувати з людьми і вести їх за собою. В результаті здійснюється не тільки безконфліктне обслуговування, але й дещо більше - виховання людини.

Для успішної роботи офіціантом необхідно мати деякі специфічні якості: стійкий розподіл уваги в широкому робочому полі (для одночасного сприйняття і усвідомлення змісту інформації з різних ділянок і різних об'єктів своєї робочої зони), оперативне мислення (для швидкого і гнучкого оброблення одержаної інформації, прийняття вірних рішень, корекції своєї поведінки згідно з ситуацією), комунікативні здібності (для оперативного налагодження контактів у спілкуванні з відвідувачами), певна ерудиція в різних галузях знань і особливо в практичній медицині і практичній психології, навички високої культури поведінки, розвинуті естетичні погляди. При всьому цьому офіціант може дістати велике моральне задоволення і від своєї професії. В тому ж випадку, коли культура праці офіціанта - на низькому рівні, коли тактика поведінки його не будується на точному оперативному аналізі поточної інформації, коли особистісні якості просто не дозволяють виконувати цю роботу творчо, тоді офіціант не любить свою працю і ніколи не дістане в ній справжнє моральне задоволення. Мабуть тоді офіціант, розповідаючи про свою працю, скаже комусь у довірчому плані: "Що таке робота офіціанта? Тонно-кілометри за зміну і вічні конфлікти з відвідувачами, бо я один, а їх багато...".

Професія офіціанта вимагає специфічних особливостей пам'яті. Йому не досить бездоганно знати найменування і ціни страв і напоїв. Він повинен утримувати в пам'яті назви страв, які замовив не один і не два відвідувачі, а декілька, час їх замовлень і подавання. Офіціант повинен швидко і точно рахувати, щоб не помилитися при розрахунку з відвідувачем і не затримати його. Він повинен володіти довготривалою і оперативною пам'яттю.

Деякі відвідувачі можуть виявитися нечемними, нетерплячими, але офіціанту завжди слід лишатися бездоганно витриманим, ввічливим і люб'язним. Тому до особистості офіціанта висуваються підвищені вимоги щодо врівноваженості нервової системи. Переваги мають особи із сильною рухливою нервовою системою, емоційною стабільністю, вольовою регуляцією психічних процесів.

В успішній роботі офіціанту може допомогти інтуїція, фантазія, творчість і внутрішня культура.

Останнім часом відкрилося багато ресторанів, кафе, що спеціалізуються на іноземній кухні. Тому офіціанти повинні володіти іноземними мовами. Завдяки цьому офіціант може без зайвих клопотів спілкуватися з відвідувачами, що приїздять до нас з різних країн. Труднощами до заняття професійною діяльністю офіціанта є емоційна нестабільність, агресивність, легковажність, низький рівень розвитку переключення і розподілу уваги, ригідність.

Протипоказання до навчання та професійної діяльності

Медичними протипоказаннями щодо професійного навчання та роботи за професією офіціанта є: хронічні захворювання органів дихання, опорно-рухового апарату, нервові захворювання та психічні відхилення, захворювання шкіри, серйозні порушення зору та слуху.

Професію офіціанта не рекомендується вибирати особам, які поміча ють за собою неприємні переживання (тривогу, пригнічення) від контактів з людьми, кому важко побороти дратівливість, нестерпне ставлення до індивідуальних смаків та особливостей зовнішнього вигляду людей.

Високий рівень нейротизму (схильність нервової системи давати зриви при значному навантаженні) не сприяє продуктивності праці офіціанта та гарному настрою клієнтів.

Неврівноваженість, підвищена імпульсивність, погана регуляція емоційно-вольового стану можуть привести до конфліктної ситуації, що зовсім не відповідає вимогам, які висуває сфера обслуговування.

Заробіток та перспективи зайнятості

Заробітна плата залежить від ре зультатів праці і визначається тарифними ставками, різноманітними надбавками, доплатами, додатковими винагородами та преміями за результатами і якістю роботи за місяць.

Розміри заробітної плати залежать від кваліфікаційного рівня працівника та конкретно відпрацьованого часу.

Оплата праці на підприємствах, що У приватній власності, здійснюється на підставі контракту, в якому після двобічної домовленості визначається розмір заробітної плати.

Сьогодні професія офіціанта не відмирає тому, що жоден ресторан, кафе, бар, місце продажу напоїв та їжі неможливі без офіціанта. Завдяки створенню розгалуженої мережі державних і приватних кафе, ресторанів, барів, казино, які розповсюджені по всій країні, але найбільш сконцентровані у великих містах, туристичних центрах і різняться між собою кількістю працівників, видами послуг, що надаються, потреба в офіціантах існує постійно.

Ризик безробіття невеликий.